Allmänna villkor och kundinformation

I. Allmänna villkor

§ 1 Grundläggande bestämmelser

(1) Följande villkor gäller för avtal som du ingår med oss som leverantör (NEW YORK COFFEE COMPANY unda.tainment GmbH) via internetsidan www.newyorkcoffee.de. Om inget annat avtalats, motsätter vi oss att du inkluderar dina egna villkor som du använder.
.
(2) En konsument i den mening som avses i följande bestämmelser är en fysisk person som ingår en rättslig transaktion i syften som till övervägande del varken kan hänföras till hans eller hennes kommersiella eller självständiga yrkesverksamhet. En företagare är en fysisk eller juridisk person eller ett rättskapabelt partnerskap som vid ingåendet av en rättslig transaktion agerar inom ramen för sin självständiga yrkesmässiga eller kommersiella verksamhet.

§ 2 Avtalets ingående

(1)Avtalets föremål är försäljning av varoroch/ eller tillhandahållande av reparationstjänster .

(2) Redan när vi placerar respektive produkt på vår webbplats ger vi dig ett bindande erbjudande om att ingå ett avtal via systemet med kundvagnen online enligt de villkor som anges i produktbeskrivningen. 

(3) Avtalet ingås via systemet med kundkorgar online enligt följande:
Varorna och/eller reparationstjänster som är avsedda att köpas placeras i "kundvagnen". Du kan när som helst öppna "kundvagnen" med hjälp av motsvarande knapp i navigeringsfältet och göra ändringar där. Efter att du har öppnat sidan "Checkout" och angett dina personuppgifter samt betalnings- och leveransvillkor, visas beställningsuppgifterna slutligen som en översikt över beställningen.


Om du använder ett system för omedelbar betalning (t.ex. PayPal / PayPal Express, Amazon Payments, Sofortüberweisung) som betalningsmetod, kommer du antingen till sidan med översikt över beställningen i vår webbutik eller till webbplatsen för leverantören av systemet för omedelbar betalning.
Om du omdirigeras till respektive system för omedelbar betalning, gör rätt val eller ange dina uppgifter där. Slutligen visas beställningsuppgifterna som en orderöversikt på webbplatsen för leverantören av systemet för omedelbar betalning eller efter att du har omdirigerats tillbaka till vår webbshop.


För att skicka beställningen har du möjlighet att kontrollera uppgifterna i orderöversikten igen, ändra dem (även via webbläsarens "tillbaka"-funktion) eller avbryta beställningen.
Då du skickar beställningen via motsvarande knapp ("beställning mot betalning" eller liknande beteckning) förklarar du att du juridiskt bindande accepterar erbjudandet, varigenom avtalet sluts.

(4) Dina förfrågningar om att utarbeta ett erbjudande är inte bindande för dig. Vi lämnar ett bindande erbjudande i textform (t.ex. via e-post) som du kan acceptera inom 5 dagar (om inte en annan tidsfrist anges i erbjudandet).
(5) Behandlingen av beställningen och överföringen av all information som krävs i samband med avtalets ingående är delvis automatiserad via e-post. Du måste därför se till att den e-postadress som du har angett till oss är korrekt, att mottagandet av e-postmeddelanden är tekniskt säkerställt och framför allt att det inte förhindras av SPAM-filter.

§ 3 Individuellt utformade varor

(1) Du ska förse oss med lämplig information, texter eller filer som krävs för den individuella utformningen av varorna via onlinebeställningssystemet eller via e-post senast omedelbart efter att avtalet har ingåtts. Våra eventuella specifikationer om filformat ska följas.
 

(2)Du förbinder dig att inte överföra några uppgifter vars innehåll gör intrång i tredje parts rättigheter (särskilt upphovsrätt, namnrättigheter, varumärkesrättigheter) eller bryter mot gällande lagar. Du friskriver oss uttryckligen från alla anspråk från tredje part i detta sammanhang. Detta gäller även kostnaderna för det juridiska ombud som krävs i detta sammanhang.
 

(3)Vi kontrollerar inte att de överförda uppgifterna är korrekta och tar därför inget ansvar för fel.

§ 4 Tillhandahållande av reparationstjänster

(1) I den mån reparationstjänsterna är föremål för avtalet är vi skyldiga det reparationsarbete som följer av tjänstebeskrivningen. Vi ska utföra dessa efter bästa förmåga personligen eller genom tredje part.

(2) Du är skyldig att samarbeta, i synnerhet måste du beskriva det befintliga felet på enheten så utförligt som möjligt och göra den defekta enheten tillgänglig.

(3)Du ska stå för kostnaderna för att skicka den defekta enheten till oss.


(4) Om inget annat anges i respektive erbjudande ska reparationen, inklusive överlämnande av enheten för leverans, utföras inom 5-7 dagar efter mottagandet av den enhet som ska repareras (vid överenskommen förskottsbetalning dock först efter din betalningsinstruktion).

(5) Om du utnyttjar din uppsägningsrätt enligt § 648 S. 1 BGB kan vi kräva 10 % av den överenskomna ersättningen i form av ett engångsbelopp om verkställandet ännu inte har påbörjats. Om det finns en lagstadgad ångerrätt gäller detta dock endast om du inte utnyttjar din ångerrätt förrän efter det att ångerfristen har löpt ut. Du behåller rätten att bevisa att vi faktiskt inte har haft några eller betydligt lägre kostnader. 

§ 5 Förbehållsrätt, Förbehållsrätt

(1)Du kan endast utöva en retentionsrätt i den mån den avser fordringar som härrör från samma avtalsförhållande.

(2)  Varorna förblir vår egendom tills köpesumman har betalats i sin helhet.

(3)  Om du är företagare gäller dessutom följande:

a) Vi behåller äganderätten till varorna tills alla fordringar som uppstår i samband med den aktuella affärsrelationen har betalats i sin helhet. Innan äganderätten till de reserverade varorna överförs är det inte tillåtet att pantsätta eller överföra äganderätten som säkerhet.

b) Du får sälja varorna vidare inom ramen för den ordinarie verksamheten. I detta fall överlåter du härmed till oss alla fordringar till ett belopp motsvarande fakturabeloppet som du får från återförsäljningen, och vi accepterar överlåtelsen. Du har också rätt att driva in fordran. Om du inte uppfyller dina betalningsskyldigheter på ett korrekt sätt förbehåller vi oss dock rätten att driva in fordran själv.

c) Vid kombination och blandning av reserverade varor förvärvar vi delägarskap i den nya varan i förhållande till reserverade varors fakturavärde i förhållande till övriga bearbetade varor vid tidpunkten för bearbetningen.

d) Vi åtar oss att på din begäran frigöra de säkerheter som vi har rätt till i den mån som det realiserbara värdet av våra säkerheter överstiger den fordran som ska säkras med mer än 10 %. Valet av de värdepapper som ska släppas ut ligger på oss.


§ 6 garanti

(1) De lagstadgade rättigheterna till ansvar för fel
ska gälla.
(2) Som konsument ombeds du att kontrollera varan omedelbart efter leverans för att se om den är komplett, om den har uppenbara fel eller om den har transportskador och att meddela oss och transportören eventuella klagomål så snart som möjligt. Om du inte följer detta har detta ingen effekt på dina lagstadgade garantianspråk.

(3) Om du är företagare gäller följande som avvikelse från ovanstående garantibestämmelser:

a)  Endast våra egna specifikationer och tillverkarens produktbeskrivning ska anses vara överenskomna som varans kvalitet, men inte annan reklam, offentliga kampanjer och uttalanden från tillverkaren.

b)  I händelse av fel ska vi, efter eget gottfinnande, ge en garanti genom att avhjälpa felet eller genom efterföljande leverans. Om avhjälpandet av felet misslyckas kan du, efter eget gottfinnande, kräva en minskning eller häva avtalet. Avhjälpandet av felet ska anses ha misslyckats efter ett andra misslyckat försök, såvida inte föremålets eller felets art eller andra omständigheter tyder på något annat. Vid avhjälpande av fel är vi inte skyldiga att stå för de ökade kostnader som uppstår vid transport av varorna till en annan plats än platsen för utförandet, förutsatt att transporten inte motsvarar varornas avsedda användning.

c)  Garantiperioden är ett år från det att varorna har levererats. Förkortningen av perioden ska inte tillämpas:


- för skador som orsakats av oss och som beror på skada på liv, kropp eller hälsa och för andra skador som orsakats uppsåtligen eller genom grov vårdslöshet;
- i den mån vi på ett bedrägligt sätt har dolt felet eller tagit på oss en garanti för varans skick;
- när det gäller föremål som har använts för en byggnad i enlighet med deras vanliga användning och som har orsakat dess defekter;
- när det gäller lagstadgade regressrättigheter som du har mot oss i samband med rättigheter med avseende på defekter.

§ 7 Val av lag, plats för fullgörande, behörig domstol

(1)  Tysk lag ska tillämpas. När det gäller konsumenter ska detta lagval endast gälla i den mån som det skydd som ges genom tvingande bestämmelser i lagen i den stat där konsumenten har sin vanliga vistelseort inte därigenom upphävs (förmånlighetsprincipen).

(2)  För alla tjänster som härrör från affärsrelationerna med oss är det vårt säte som är platsen för utförandet av tjänsterna samt behörig domstol, i den mån du inte är en konsument utan en köpman, en juridisk person enligt offentlig rätt eller en offentligrättslig specialfond. Detsamma gäller om du inte har någon allmän behörig domstol i Tyskland eller EU, eller om din bosättningsort eller ditt hemvist är okänt vid tidpunkten för väckandet av talan. Befogenheten att även anlita domstolen vid en annan lagstadgad behörighetsort påverkas inte av detta.

(3)  Bestämmelserna i FN:s försäljningskonvention ska uttryckligen inte tillämpas.





II. Kundinformation

1. Säljarens identitet

NEW YORK COFFEE COMPANY unda.tainment GmbH
Grünsinker Str. 5b
82234 Weßling
Tyskland
Telefon: +4981539379921
E-post: support@newyorkcoffee.de



Alternativ tvistlösning:
Europeiska kommissionen tillhandahåller en plattform för tvistlösning utanför domstol på nätet (ODR-plattformen), som finns på 
https://ec.europa.eu/odr.

2. Information om hur avtalet ingås

De tekniska stegen för att ingå avtalet, själva ingåendet av avtalet och möjligheterna till korrigering sker i enlighet med bestämmelserna "Ingåendet av avtalet" i våra allmänna villkor (del I).
3. Lagring av avtalsspråk och avtalstext

3.1 Avtalsspråket är tyska .

3.2 Vi sparar inte hela avtalstexten. Innan du skickar beställningen via online - shopping cart system  kan du skriva ut avtalsuppgifterna eller spara dem elektroniskt via webbläsarens utskriftsfunktion. När vi har mottagit beställningen skickas beställningsuppgifterna, den information som krävs enligt lag för distansavtal och de allmänna villkoren till dig på nytt via e-post.

3.3 När det gäller offertförfrågningar utanför systemet med kundkorgar online får du alla avtalsuppgifter som en del av ett bindande anbud som skickas till dig i textform, t.ex. via e-post, och som du kan skriva ut eller spara elektroniskt.

4. Uppförandekoder

4.1 Vi har uppfyllt köparens kvalitetskriterier för Händlerbund Management AG: 
https://www.haendlerbund.de/de/downloads/kaeufersiegel/kaeufersiegel-zertifizierungskriterien.pdf

5. väsentliga egenskaper hos varan eller tjänsten

De väsentliga egenskaperna hos varorna och/eller tjänsterna finns i respektive erbjudande.

6. Priser och betalningsvillkor

6.1 De priser som anges i respektive erbjudande samt fraktkostnaderna är totalpriser. De inkluderar alla priskomponenter inklusive alla tillämpliga skatter.
6.2 Fraktkostnaderna ingår inte i köpesumman. De kan hämtas via en lämplig knapp på vår webbplats eller i respektive erbjudande, visas separat i samband med beställningsprocessen och ska betalas av dig, om inte gratis frakt har utlovats.

6.3 Om leveransen sker till länder utanför EU kan ytterligare kostnader som vi inte ansvarar för uppstå, såsom tullar, skatter eller avgifter för överföring av pengar (överförings- eller växelkursavgifter från kreditinstitut), som du måste stå för. 

6.4. Kostnader för överföring av pengar (banköverföringsavgifter eller växelkursavgifter) skall bäras av dig i de fall där leveransen sker till en EU-medlemsstat men betalningen initierades utanför EU.

6.5 De betalningsmetoder som är tillgängliga för dig
finns under en motsvarande knapp på vår internetnärvaro eller i respektive erbjudande


6.6 Om inget annat anges i de enskilda betalningsmetoderna ska de betalningsfordringar som följer av det ingångna kontraktet betalas omedelbart.

7. Leveransvillkor

7.1 Leveransvillkor, leveransdatum och eventuella leveransbegränsningar finns under en motsvarande knapp på vår webbplats eller i respektive erbjudande.

7.2 Om du är konsument föreskrivs i lagen att risken för oavsiktlig förlust och oavsiktlig försämring av den sålda varan under transporten inte övergår till dig förrän varan överlämnats till dig, oavsett om transporten är försäkrad eller oförsäkrad. Detta gäller inte om du självständigt har anlitat ett transportföretag som inte har utsetts av företagaren eller en person som på annat sätt har utsetts att utföra transporten.

Om du är företagare är det din risk att leverera och skicka varan.

8. Lagstadgat ansvar för fel

Det ansvar som gäller för defekter regleras av bestämmelsen "Garanti" i våra allmänna villkor (del I).

9. Uppsägning

9.1. Information om uppsägning av avtalet och villkoren för uppsägning finns i bestämmelserna om "reparationstjänster" i våra allmänna villkor (del I), samt i respektive erbjudande.

Dessa allmänna villkor och kundinformation har utarbetats av Händlerbunds jurister som är specialiserade på IT-rätt och kontrolleras kontinuerligt för att säkerställa att de överensstämmer med lagstiftningen. Händlerbund Management AG garanterar texternas rättssäkerhet och är ansvarig i händelse av varningar. Du hittar mer information om detta på: 
https://www.haendlerbund.de/de/leistungen/rechtssicherheit/agb-service.

Sista uppdatering: 27.10.2020